Frakter
Vi använder oss av DHL i de flesta fall, undantagsvis kan andra speditörer förekomma. Större gods körs ut hem till tomt/dörr, då aviseras man med sms dagen före leverans. Mindre gods som hamparep, beslag, pyramidlock, mindre antal spjälor och liknande kan skickas med DHL Servicepoint (max 15 kg). Då kommer varorna till utlämningsställe (ICA eller motsvarande). Denna tjänst kostar från 199 KR.
Vill du se vad frakten kommer att bli, kan du lägga dina varor i kundvagnen och trycka på "visa kundvagn".
Mottagningskontroll
När du får en leverans är det viktigt att säkerställa att det inte finns några fraktskader på ditt räcke. Här under finns instruktion om hur du går till väga.
- Kontrollera att antalet kollin stämmer mot fraktsedeln.
- Transportskador och saknat kollin bör anges på fraktsedeln. Kom ihåg att chaufförens påskrift krävs.
- Du som godsmottagare ansvarar för att skriftligt anmäla eventuell skada eller saknat gods till speditören. Anmälan kan göras direkt till claimsse@dhl.com eller på DHL:s formulär
- Upptäcks skadan vid avemballering bör en skriftlig anmälan göras direkt på DHL:s formulär . Observera att anmälan måste ske inom 7 dagar efter leveransens mottagande. För sent inkommen anmälan beaktas inte av speditören eller av Altanbygge.nu (Trä i kvadrat AB).
- När du fått ett ärendenummer från speditören skickar du en felanmälan tillsammans med foton på skadan till info@altanbygge.nu. Skriv transportskada eller saknat gods i ämnesraden.
- Impregnerade trävaror måste avemballeras och förvaras luftigt (utomhus) för att undvika mögelpåväxt.